Rozvoj marketingu v sociálních sítích

5 zásad úspěšného rozvoje marketingu v sociálních sítích

Píše se rok 2013 a všude kolem nás je slyšet, že firma, která není na sociálních sítích, jako by neexistovala. Rozhodli jste se (nebo to v blízké době uděláte), že také vstoupíte do tohoto nového světa a začnete na něm komunikovat se svými zákazníky nebo klienty. Ale jak nejlépe na to? Podvědomě tušíte, že by to chtělo “něco jiného”, ale nevíte co?



Ano, komunikace na sociálních sítích má odlišné prvky od klasického marketingu, má svá specifika. Se strategií, kdy zákazníkům dokola omíláte váš základní marketingový slogan, na sociálních sítích nevystačíte. Ba si tím dokonce přímo uškodíte.

Sociální sítě mají totiž oproti tradičním marketingovým kanálům jednu – a to dost podstatnou – odlišnou vlastnost. Komunikace na nich probíhá obousměrně. Tedy nejen směrem od vás k zákazníkům, ale i od zákazníků k vám. A jak možná můžete z vlastní zkušenosti vědět, tak ne vždy jde v tomto směru o komunikaci na přátelské notě. Proto je potřeba k sociálním sítím přistoupit jinak.

Základním pravidlem, které je potřeba mít pořád na paměti, je právě komunikace se zákazníky. Když se například rozhodnete mít stránku své společnosti na Facebooku, nezveřejňujte tam pouze informace o vašich výrobcích a službách, nevychvalujte je přehnaně do nebes a, ve zkratce, nebuďte zahledění jen do sebe. Podívejte se kolem. Nebojte se zákazníkům dát nějaké zajímavé zákulisní informace z vaší firmy nebo z vašeho oboru. Ptejte se jich. Pokud navrhnou nějaké vylepšení vašich služeb nebo výrobku a vy s ním budete souhlasit, dejte jim o tom vědět – prodejte to, že dáte na hlas vašich zákazníků! Vybudujte si s nimi přátelský vztah.

S tím souvisí i další dobrý zvyk – odpovídejte na dotazy položené na sociálních sítích. Ne, nemusíte být pořád online. Ale bylo by vhodné, abyste se aspoň jednou denně podívali, zda vám zákazníci neposlali nějakou otázku či připomínku. Pokud to bude něco, co nebudete moci ihned zodpovědět nebo na to smysluplně reagovat (protože se například budete muset zeptat kolegy, který o daném problému ví víc), nebojte se napsat odpověď právě v tom duchu. A jakmile budete mít k dispozici fundovanou odpověď, k dotazu se vraťte.

Co možná již víte z vlastní zkušenosti je fakt, že sociální sítě nejsou prostředím nikterak upjatým. Proto by ani vaše komunikace neměla působit nějak škrobeně a nadmíru oficiálně. Nemusíte se samozřejmě hned tvářit jako rozjívený puberťák, ale trochu méně formálnosti rozhodně neuškodí. Text v duchu korporátních tiskových zpráv nečte nikdo na papíře, tak proč by tak měl činit na sociálních sítích? Vždy si při psaní statusu na sociální síť položte otázku, zda vaši cílovou skupinu zaujme, pobaví nebo jim aspoň poskytne nějakou (pro ni) zajímavou informaci.

Z výše uvedeného vyplývá mezi řádky jeden zásadní fakt. Není důležitá honba za množstvím fanoušků na sociálních sítích, ale důležitá je především ta skutečnost, zda jste pro ně užiteční. Zda je bavíte. Zda shledávají vaši komunikaci směrem k nim za dostatečně zajímavou, aby na ni reagovali, aby si s vámi vybudovali vztah založený na poznání a důvěře a aby u vás posléze utratili peníze.

Chcete-li tedy úspěšně vstoupit na pole firemní komunikace na sociálních sítích, mějte na paměti těchto 5 zásad:

  1. Komunikace mezi firmou a zákazníky musí být oboustranná, jinak nebude fungovat.
  2. Na dotazy zákazníků odpovídejte s rozumnou reakční dobou.
  3. Buďte proaktivní a dávejte zájemcům prostor vyjádřit vlastní názor, využijte tuto přímou zpětnou vazbu ve váš prospěch
  4. Sdílejte pro zákazníky zajímavé, užitečné či zábavné informace, ne tisková prohlášení firmy
  5. A hlavně – zákazník je váš přítel a jako k takovému k němu přistupujte

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*